Bil med henger, klasse BE

Kjører du ofte med henger, eller ligger noen ganger helt i grenseland på hva som er tillatt for førerkort klasse B? Da kan det være smart å utvide førerkortet til klasse BE.

Hattrem Trafikkskole tilbyr opplæring for klasse B kode 96 og klasse BE. Det er ikke bare yrkessjåfører som har behov for et utvidet førerkort når det kommer til bil med henger. Privatpersoner kommer oftere opp i situasjoner hvor man må vurdere hva som er tillatt vekt med vanlig førerkort klasse B. Nedenfor har vi beskrevet reglene for de ulike klassene.

Om det er flere ansatte i en bedrift som ønsker opplæring til kode 96 eller klasse BE, har Hattrem Trafikkskole gode rutiner på dette. Hver enkelt person vil få et individuelt opplegg, slik at vi ikke tapper alle bedriftens ressurser på samme tid. I tillegg gis det rabatt til bedrifter som ønsker felles faktura.

Obligatoriske emner klasse BE:
Trinnvurdering trinn 2
Trinnvurdering trinn 3
Lastesikringskurs
Sikkerhetskurs på vei
Førerprøve

Obligatoriske emner klasse B, kode 96:
Trinnvurdering trinn 2
Trinnvurdering trinn 3
Lastesikringskurs
Sikkerhetskurs på vei

Regler for kjøring med henger

Førerkort klasse B
Alternativ 1: Bilens tillatte totalvekt og tilhengerens tillatte totalvekt må til sammen ikke overskride 3500 kg, pass på at tilhengeren ikke overskrider tillatt hengervekt i vognkortet.

Alternativ 2: Alle kjøretøy i klasse B kan trekke en henger på 750 kg. Bil og henger kan da maks veie 4250 kg (3500 kg + 750 kg).

Førerkort klasse B med kode 96:
Bilens tillatte totalvekt + tilhengerens tillatte totalvekt kan totalt være 4250 kg, pass på at tilhengeren ikke overskrider tillatt hengervekt i vognkortet.

Førerkort Klasse BE:
Bilens tillatte totalvekt + tilhengerens tillatte totalvekt kan totalt være 7000kg (3500+3500). Tilhengeren kan ikke overskride tillatt hengervekt i vognkortet, og ikke ha en tillatt totalvekt over 3500 kg.

På Statens vegvesens egne sider kan du bruke tilhengerkalkulatoren til å se hvilken førerkortklasse du trenger å kjøre din egen bil og henger.

Dersom jeg har klasse C1 fra før, må jeg gjennomføre lastesikringskurs?
Dersom du ønsker kode B96 må du uansett gjennomføre kurset. Dersom du skal ha klasse BE trenger du ikke lastsikringskurset.

Kan jeg ta førerprøve for klasse B samtidig som BE?
Nei, førerprøvene må skje adskilte, men kan gjennomføres på samme dag. Man må ha førerkort klasse B for å ta prøven til BE.

Kan jeg øvelseskjøre med bil og henger (BE) uten gyldig førerkort til bil?
Ja, men du bør ha gjennomført alle de obligatoriske delene til klasse B. (Ledsager må ha hatt førerrett til klasse BE sammenhengende de siste fem årene).

Hvor lang tid tar opplæringen?
Lastesikringskurs legges ut fortløpende (se kursoversikt), og den praktiske opplæringen gjøres stor sett unna på en-to uker. I perioder er det ventetid på praktisk prøve.

Har dere et tilrettelagt opplegg for bedrifter?
Ja, vi tilrettelegger opplæringen for hver enkelt deltaker og kan sende felles faktura til bedriften. Ved felles faktura gis det rabatt.

Hva trenger jeg for å utvide kode 96 til BE?
Du trenger bare en praktisk prøve på trafikkstasjonen. All obligatorisk opplæring er gjennomført i forbindelse med kode 96
Levert av
mangadexmangadex