Førerkort motorsykkel

Har du lenge drømt om å kjøre motorsykkel langs landeveiene eller bare trenger et smidig kjøretøy for å ta deg fra a til b? Da kan Hattrem Trafikkskole hjelpe deg med det. Vi tilbyr førerkort i alle de tre motorsykkel-klassene.

Vi tilbyr opplæring i klassene A1, A2 og A. Kort forklart er det alder, effekt og slagvolum som skiller disse klassene. Er du 16 år kan du kjøre en to-hjuling på inntil 125 cm3, 11kW/15hk (klasse A1). Er du mellom 18 og 24 år kan du kjøre en MC på inntil 35kW/46,7hk (klasse A2). Er du over 24 år eller har hatt lappen på A2 i mer enn to år, kan du kjøre ubegrenset med tanke på slagvolum og effekt.

Lett motorsykkel, klasse A1

(16 år)
Obligatoriske emner er:
3 timer grunnkurs
4 timer sikkerhetskurs i trafikk
5 timer sikkerhetskurs på vei

Mellomtung motorsykkel, klasse A2

(18-24 år)
Obligatoriske emner er:3 timer grunnkurs
Sikkerhetskurs på bane
5 timer sikkerhetskurs på vei

Tung motorsykkel, klasse A

(24 år eller hatt førerkort i A2 i 2 år)
Obligatoriske emner er:
3 timer grunnkurs
Sikkerhetskurs på bane
8 timer sikkerhetskurs på vei
Teoretisk og praktisk førerprøve

Jeg har A1 og ønsker å utvide til A2. Hva trenger jeg?
Alt A: 2 timer obligatorisk kurs, sikkerhetskurs på bane og 5 timer sikkerhetskurs på vei.
Ingen praktisk prøve ved 2 års fører-rett i A1.

Alt B: Sikkerhetskurs på bane, trinnvurdering trinn 3, 5 timer sikkerhetskurs på vei og praktisk prøve.
Ingen krav til 2 års fører-rett.

Jeg har A2 og ønsker å utvide til A. Hva trenger jeg?
Du trenger kun å gjennomføre et obligatorisk 7-timers kurs. Du trenger ingen teoretisk prøve, men du trenger en praktisk prøve dersom du ikke har hatt førerkort for A2 i mer enn 2 år. Etter 2 år kreves det ingen praktisk prøve.

Jeg har A1 og ønsker å utvide til A. Hva trenger jeg?
Du trenger sikkerhetskurs på bane, trinnvurdering trinn 3, 8 timer sikkerhetskurs på vei og praktisk prøve.

Kan jeg øvelseskjøre på motorsykkel?
Ja, man kan starte å øvelseskjøre 2 år før i den klassen man ønsker å kjøre opp til, med unntak av klasse A1 som er 15 år. Se over for de ulike aldersgrensene i hver klasse. I tillegg må man benytte tovegs kommunikasjonsutstyr og begge må ha en vest med rød L.

Kan ledsager kjøre egen sykkel under øvelseskjøring?
Ja, det er tillatt.