Førerkort moped, klasse AM146

Mopedopplæring, 16 år

Etter at du har tatt trafikalt grunnkurs kan du ta mopedførerkortet. Opplæringen kan du begynne med når du er 15 år. Trafikalt grunnkurs går over 4 kvelder fortløpende tirsdager og torsdager kl. 16:30 – 19:00

Obligatorisk mopedopplæring består av 3 timer grunnkurs, 2 trinnvurderingstimer, 4 timer sikkerhetskurs i trafikk og 4 timer sikkerhetskurs på vei. I tillegg har vi lagt inn 7 kjøretimer i pakken. Elever som trenger flere kjøretimer utover dette kan kjøpe seg det.

Hvor lang tid tar det og gjennomføre kurset?
Et snittkurs tar to-tre uker.

Hva skjer om jeg ikke møter en dag?
Om du vet om fraværet i god tid, bør du ta kontakt med kontoret slik at vi kan forsøke å tilrettelegge for nytt tidspunkt. Alle obligatoriske dager må gjennomføres i kronologisk rekkefølge, slik at et fravær kan føre til forsinkelser i din opplæring.

​Får jeg førerkortet rett etter gjennomført opplæring?
​Nei, førerkortet får du etter å ha bestått teoretisk prøve hos Statens vegvesen. Denne kan tas fra og med fylte 16 år.

​Hvilke andre kjøretøy kan jeg kjøre med mopedførerkortet?
​Du kan kjøre tre- eller firehjulsmoped med egenvekt ikke over 150 kg.